måndag 13 februari 2012

Tips mot silverfiskar



Mitt silverfiskfria badrum

För ett tag sen upptäckte jag att vi har silverfiskar, tydligen inte helt ovanligt i nybyggda hus vilket jag trodde. Har nu pratat med Anticimex och provat deras tips som faktiskt verkar funka. Silverfiskar är väl ett ganska vanligt problem så jag tänkte dela med mig av tipsen för åtminstone ett av dem har jag inte sett när jag har Googlat. Däremot får man många träffar till en sida som bara handlar om silverfiskar. Den säger felaktigt att det enda som hjälper mot silverfiskar är rödcederträ men det enda de vill är att sälja sin rödcederolja... Glöm det, här är Anticimex hetaste tips:

* Städa rejält i badrummet, gärna med diskmedel. Lyft på golvbrunnen och gör rent både den och avloppet.
* Höj golvvärmen om du har nån, då torkar fukten ur snabbare.
* Duscha i ett annat badrum om du har nåt.
* Häll några liter kokande vatten i avloppet med jämna mellanrum, då dör silverfiskarna. Om man har silverfiskar i t.ex. badrummet kan man hälla några liter även i köket i preventivt syfte.


Själv håller jag nu på med sista punkten. Tänker hälla i alla avlopp vi har så det är en del att stå i för det är nio stycken. Koka, koka.

14 kommentarer:

Lisa sa...

Shit vilket meck! Man känner sig så sjukt äcklad varje gång man får in nån ohyra i huset.. Känns som att de är överallt. En gång, när vi bodde i hyreslägenhet, fick vi mjölbaggar i skafferiet. Så jävla vidrigt. Fick tips om att frysa osv, men jag slängde allt. Även stängda konservburkar haha... :) Hoppas ni blir av med dem snarast!

Tove Kungsholmen sa...

Uh Lisa, hyreslägenhet! ;)

Lisa sa...

Hahaha.. Insåg nu att det kanske lät lite snobbigt. Jag kopplar inte ihop ohyran med det faktum att vi hyrde lägenheten. I alla fall inte helt.. ;)

Susjos sa...

Det är inte lätt att bli av med silverfiskar, fast de är lite söta..så det gör inte så mycket!
Vi renoverade badrummet,ja inte för att bli av med dem! Men jag trodde ju att de skulle försvinna då-eftersom det var en totalrenovering med nya golv ,väggar och tak. men tror du inte att jag sett en liten silverfisk igen!!! ack ja!

Anonym sa...

OJ..klickade mig på något vis hit..men när ja ändå är här..min första tanke är.. kan du inte spä (ha ganska koncentrerat) Klorin och hälla i avloppet, diskhon och toan. Klorin är ju tex det ända förutom just kokande vatten som tar död på många bakterier. Som tex magsjukebakterie (två tar ej död på det som många tror)

tänkte mest att kokande vatten svalnar ju fort, men klorinet är med säkerhet dödligt även utspätt och om du låter det stå o inte spolar så måste ju silverfiskmonstrena frätas döda.???
Lycka till
/A

Tove Kungsholmen sa...

Tack för tips! Har tänkt på propplösare men klorin känns ju lite mindre läskigt. :)

Anonym sa...

klorin? propplösare??
dynamit skulle vara mest miljövänligt i ert fall. störst samhällsnytta också ; )
/hyresgäst

ps. rödcederolja funkar också

Anonym sa...

Men hur skulle silverfiskar kunna krypa upp ur golvbrunnen och i köket? Det är väl vattenlås i båda. Jag tror inte de små krypen simmar.

Ylva sa...

Hej hittade hit via google och reagerade bara på kommentarerna om klorin. Fy vad hemskt tänker jag! Man ska inte hälla ut vad som helst i avloppet utan vidare... visst om man har anledning men för att bli av med silverfiskar? De är helt ofarliga och dom finns i alla hem. Så tänk på våra redan hårt påfrestade sjöar och hav och läs de råd som hon skrivit i blogginlägget istället :)

Dessutom lever inte silverfiskarna i vattnet! De hittar bara mycket mat just i närheten av avloppen och tycker om när det är fuktigt, läs på till exempel anticimex hemsida så står det.

Jag ska iallafall in och städa badrummet allt jag bara kan, ställa på lufktavfuktaren och hälla kokande vatten.
Tack för tipsen!

Bestchoice sa...

Varför inte bara använda en effektiv fälla? http://www.bestchoice.nu/silverfiskfalla/83-0

Theresia sa...

Tror inte detta räcker om man har silverfiskar utspridda mer än i badrummet.

Mushiii sa...

badrumsrenovering stockholm

f.paul sa...

I princip kan man säga att allt ingår i en renovering som du bokar med oss, för innan vi sätter igång så lägger vi upp en plan.BADRUMSRENOVERING STOCKHOLM

expertshelp sa...

Your post is such a humorous one, a post i found after being redirected from Article Title Tags & Headers. You can actually make use of the information too to know how and when to use meta tags and titles and the importance they have in writing.