måndag 13 februari 2012

Studentens livscykel

Livet som student är speciellt på många sätt. T.ex. hur humör och känsla inför livet korrelerar med kurserna. Nästan alla kurser är fem veckor långa och avslutas med en eller flera tentor under sista veckan. Känslor och humör blir därför såhär:

Vecka 1: La dolce vita! Stressnivån är låg och livet är lätt.
Vecka 2: La dolce vita fortsätter.
Vecka 3: Allvaret börjar komma ikapp. Den stora realismen inträder.
Vecka 4: Livet är allt annat än dolce och stressen flåsar en i nacken.
Vecka 5: Man är glad om man har näsan ovanför vattenytan.

Jag befinner mig just nu i början av vecka 5. Den här gången kör vi två tentor. En idag kl. 09.15 och en på fredag. Men det gäller att se framåt för nästa vecka börjar det igen - la dolce vita!

6 kommentarer:

FIA FIT sa...

Åhh et känns som hundra år sedan jag var student. Och jag både ler och mår en smula dåligt när jag tänker tillbaka på den tiden.

Västgötskan sa...

Oj då, kanske ska låta bli att plugga.. (Även om jag inte funderar allvarligt på det. Än.)

Anonym sa...

Sweet ändå med två fina veckor!

Tove Kungsholmen sa...

Men alltså, jag gillar det! Både att plugga och variationen. Tre bra veckor och två sämre, det är väl inte så illa?

FIA FIT sa...

Nä det är bra! Riktigt bra och jag skulle gilla att plugga och ha min familj istället för att sitta ensam i ett studentrum i Uppsala och fundera över livet!

Sus sa...

Tentaveckor är hemska!
Men du klarar det ju så klart =)