fredag 4 november 2011

90-talet


Det var fint på 90-talet. Man fick bestämma ganska mycket över sig själv men behövde inte bry sig ett dugg om verkligheten. Såhär i efterhand har jag förstått att Sveriges ekonomi var inne i en djup kris. För mig handlade krisen mer om att jag bara fick ner två pushup-kuddar i min Wonderbra eller att nån skrev elaka saker om mig på skoltoan.

Bilden ovan skriker 90-tal. Den sjukt platta magen. Pushup-behån utan innehåll. De enorma trosorna. Freestylen.

90-talet var språkresor, smygrökning och grunge. Det sena 90-talet var också mycket som inte lämpar sig för bloggen. Men mest var 90-talet att hänga på caféer runtom i city. Men det har jag skrivit om förut. Och här har jag grottat ner mig i 1995.

90-talet var att fylla 18 med våfflat hår


90-talet var Kungsholmens gymnasium

90-talet var en svartvit resa till Prag...

...till kvällssolen i Athen...

...och fantastiska alpresor som någon annan betalade

90-talet var förfest hemma hos mig, varje helg...

...och ibland på sunkiga hotellrum nånstans i världen

90-talet var att åka på kollo och försöka bli som folk...


...och försommarkvällar i Smedis

9 kommentarer:

Sus sa...

En sån mage hade jag inte en som tioåring.

Sus sa...

ens.

Anonym sa...

Hrrm hrrm...är lite av en språkpolis. Smedis= Smedsuddsbadet väl? Och säger man inte på Smedsuddsbadet?
/P

Tove Kungsholmen sa...

Anonym
Vi Stockholmare har en förkärlek att lägga till -is och på så sätt skapa smeknamn, jmf Rålis och Kronis t.ex. Och nej, man säger vid Smedis. Språkpolis är jag med så här lär du sällan hitta några fel även om det såklart händer. :)

Tove Kungsholmen sa...

Fast nu ser jag ju att jag skrivit "i Smedis". Tycker att både i och vid funkar men inte på. På säger man väl oftast om ett bad iofs, dock inte om Smedis. Tycker jag alltså!

Åsa Hellberg sa...

Smedis var mitt på 80-talet, och den platta magen hade jag fram till för ett par år sedan.
Sen hände liksom allt över en natt ...

Anonym sa...

Ja, jag är också stockholmare och uppvuxen på Kungsholmen precis som du. Vi sa iaf PÅ Smedis, just därför att det faktiskt är ett bad. Jaja, what the heck... // P

Tove Kungsholmen sa...

Haha, ja, det är ju ingen tvekan om vad man menar iaf!

Maskrosludd sa...

hah! jag fyllde också 18 med våfflat hår ^^