tisdag 19 oktober 2010

De 11 budorden



Jag är en multitrafikant. Ordet har jag hittat på själv och det innebär att jag kör bil, cyklar, åker kollektivt och går i den här stan. Det och mina eviga trafikfunderingar har gett mig rätt att fungera som lagstiftande organ när det gäller Stockholmstrafiken.

* Bilister bör där det är möjligt lämna företräde för cyklister, tänk om det var du som skulle trampa fram din bil
* Håll stenhårt på högerregeln, kör på den som inte gör det
* Fotgängare bör låta kollektivtrafiken köra istället för att steppa rätt ut i gatan på övergångsställen
* Fotgängare bör inte steppa rätt ut i gatan öht
* Stå/gå inte i cykelbanorna, då får man köra på dig
* Det är dödsstraff på att stå till vänster i rulltrappan
* När du ska gå på t-banan, vänta vid sidan av dörren tills alla riktiga Stockholmare har gått av
* Gå inte fler än två i bredd på trottoarerna, det kan vara förenat med livsfara
* Gå fort
* Om du går långsamt, smyg längs husväggen
* Tuta - för en levande stadstrafik

Nu kanske nån tror att jag skojar men tipsen ovan är basic knowledge för en riktig Stockholmare och kan läsas som en överlevnadsguide för besökare.

Vad stör du dig på i trafiken? Säg till så lagstiftar jag!

13 kommentarer:

Jenny sa...

Hurra! Exakt samma lagar som jag lever efter. Trodde nästan jag var ensam.

Janna sa...

Jag har en till!
* Fotgängare bör lämna företräde åt cyklister som kämpar i brant uppförsbacke.

Finns inget som är så jobbigt som att starta igen när man knappt orkar fortsätta cykla...

Lotta sa...

Inte glömma barnvagnsreglerna! Två barnvagnar i bredd på en trottar sätter stopp på all fotgängartrafik!

Been there done that .. ups :)

Jenny sa...

Jo jag har en till... Om man trycker på knappen för grön gubbe så måste man vänta på grön gubbe. Skottpengar på de som trycker, går mot rött och sen måste bilarna stanna för ett tomt övergångsställe.

Helene sa...

dom som bara stannar upp helt plötsligt.. dom hatar ja!

Lisa sa...

Klockrent! Precis allt detta försökte jag lära min man när vi träffades. Särskilt det där med tunnelbanan, rulltrappan, gå fort(!!!) och grön gubbe.. :) Det tog ett tag, men nu stör han sig lika mycket som jag om nån maskar eller gör helt fel..

Fasen, det är så viktigt för logistiken i större städer. Och Göteborgarna har inte fattat det där alls, trots att lillebror är en så pass stor stad att det skulle vara nödvändigt med samma regelverk. Där traskas det på i sävlig takt, först-in-på-vagnen-är-bäst-principen råder, alla står i rulltrappor oavsett sida.. Ingen ordning alls. ;)

Lisa sa...

Men Jenny förresten, ensam? Trodde alla Stockholmare var så..? ;)

Tom sa...

Tycker det ska införas körkort på cykel i den här stan. Generellt sett så har cyklister jävligt dålig koll på trafikregler.

I övrigt jävligt bra regler som jag lever efter slaviskt. Hatar alla som inte gör det.

Malinka sa...

Som tvättäkta stockholmare i tredje generation *bugar för applåderna* kan jag inte annat än att hålla med om de här fantastiska reglerna. Och lägger till en egen:

* Om du behöver stanna och rota i väskan eller något, gå åt sidan. Annars får de som i sin tur måste tvärstanna för att undvika gå in i dig och därför själva blir pågångna SPARKA DIG JÄVLIGT HÅRT PÅ SMALBENEN.

Anna sa...

Jag håller med om allt utom den sista punkten, då jag helst vill införa totalt tutförbud. Alternativt införa en "gladtuta" (en trevlig liten ton för att tex uppmärksamma att någon du känner går förbi på gatan eller att någon gör något lite tokigt i trafiken) och en "argtuta" (det klassiskt öronbedövande tut-ljudet a la lastbil, som används endast för att undvika kollision) Givetvis med represalier om man använder argtutan i fel situation eller om man väcker nyss insomnade barn i vagn.

Tidigare, när jag var häftigt cykelbud, levde jag även efter regeln "den som cyklar gör som han/hon önskar och har alltid företräde". Numer är jag lite mer ödmjuk i trafiken.

Madlar sa...

Hoppas verkligen att fotot är från sommaren för du är väl medveten om att det snart är vinter?

Tove Kungsholmen sa...

Många bra synpunkter, de kommer att beaktas! ;)

Madlar
Yes, från sommaren! Men jag går faktiskt i t-shirt ibland fortfarande...

Tina sa...

Låt gångtrafikanter följa samma regler (gentemot varandra) som övrig trafik.
Jag går långsamt, så långt åt sidan som möjligt (fast med rullator, så jag tar upp rätt mycket plats ändå).
Ska det vara så jäkla svårt att "köra om"?