lördag 19 december 2009

Sköt dig själv och skit i andra

I kommentarerna till mitt öronpetarinlägg väcktes en snart klassisk fråga som aldrig tycks få något svar: Varför engageras vissa så oerhört mycket av andras sätt att leva med och uppfostra barn? Varför blir ens livsval allmän egendom så fort man blir förälder?

Missförstå mig rätt, det är bra att barn engagerar. Jag har bara så svårt för den här mammaskuldstilen. "Jag gör minsann såhär, alltså är jag en bättre mamma än du". Den typen av åsikter uttrycks överallt, implicit eller explicit. När det gäller föräldraskap måste alla få gå sin egen väg så länge det är inom sunda ramar. Hur tänker de där mammorna* som försöker bekräfta sin egen förträfflighet som föräldrar genom att insinuera att andra gör fel?

Nu menar jag inte att de som kommenterade är sådana utan mer att detta är en företeelse som det generellt finns lite för mycket av idag.

* Det är oerhört sällan pappor

6 kommentarer:

Ting sa...

Förstår precis vad du menar Tove och jag tycker det är högst normalt att längta till lite mindre hetsiga tider.
Jag uppfattade inte alls ditt inlägg som att du längtade efter barnfri tid.
Det lös igenom att det var mycket överhuvudtaget.
Tycker att du verkar vara en kanonmorsa!

Malinka sa...

Det är väl en av de få områden där kvinnor har makten och tolkningsföreträdet, så det blir en Viktig Fråga och Något Att Tävla Om.

Tror jag.

Nu ska jag läsa öronpetarkommentarerna.

Unknown sa...

Word Tove! (som alltid ;-)

Jag anser mig vara en bättre mamma om jag får tid till mig själv och mitt. Skulle bli tokig av att "bara vara mamma"... och då säkert bli en sämre sådan...

Jag njuter till fullo av mina barn (6 mån och tvåochetthalvt) och försöker se det positiva med alla åldrar. MEN det är jobbigt, på olika sätt, att ha barn och de som säger annat ljuger (tror jag)! OCH det är fantastiskt, roligt, underbart att ha barn och jag älskar mina trollungar över allt annat och skulle aldrig byta.

Slutplädering: Myntet har alltid två sidor!

Johanna sa...

Även om jag inte är tvåbarnsmammma än så håller jag med dig fullt ut Tove!
Redan som gravid stöter man ju dessvärre på de där mammorna som med sina kommentarer vill försöka vara en bättre mamma än andra.

Är du en bättre blivande mamma om du väljer bort 2,25% glögg?
Och vem är det som har bestämt att jag inte kan dricka vin förrän om ett helt år trots att jag ska föda i maj? ("du ska ju amma också, då kan du inte dricka vin...")

Nipe sa...

Jag ser liksom inte det motsägelsefulla med att båda älska småbarnsåldern och samtidigt tycka att det är jobbigt?
Ingen ifrågasätter ju att en joggare både älskar att springa, men samtidigt tycker det är asjobbigt vissa stunder...

Och,ja, varför i hela friden är vi kvinnor så snabba med att döma varandra, när det dessutom handlar om småsaker?

Fredrik sa...

well spoken.