tisdag 24 november 2009

Flygvärdinnemetoden

Idag bloggar Magda om flygvärdinnemetoden. Det är inte nån galen diet utan en självhjälpsmetod för mammor enligt devisen "hjälp dig själv först innan du hjälper andra". Magda praktiserar den vid måltiderna men jag tror att den är applicerbar på hela livet som förälder.

Många sätter barnen i främsta rummet jämt, både gällande vardagssaker som att ge dem mat först fast man är svimfärdig själv och lite större saker som att avstå roliga resor, utekvällar och romantik. Jag är övertygad om att hela familjen skulle bli lyckligare och mer harmonisk om fler mammor (och ibland också pappor) satte sig själv först lite oftare!

Mantra att öva in:
  • Jag kommer först
  • Barnen kommer tvåa
  • Min man/fru kommer trea*
* Men det är bra att satsa på partnern ibland. Ett litet ligg eller en trisslott kan räcka.

2 kommentarer:

Tessa sa...

Toppen! Det där ska jag anamma direkt. :-D

Maria sa...

Så jävla bra Tove!!! Allvarligt.. jag är också övertygad om det.