fredag 11 september 2009

Vad gjorde du 11 september 2001?


Minns du vad du gjorde?

När jag fick höra om 9/11 så var jag på Systembolaget på Gullmarsplan för första och hittills enda gången i mitt liv. En A-lagare berättade för tjejen i kassan om flygplanet som flugit rätt in i skyskrapan och jag trodde att han pratade om en film. Jag gick ut och satte mig i min kompis bil och vi förstod vad det rörde sig om via radion. Min kompis första kommentar: det är den där Bin Laden.

Sen såg vi andra kraschen och alltihopa på TV. Vi satt klistrade och pratade knappt på flera timmar. Vilken surrealistisk dag och vilken tragedi.

7 kommentarer:

Therese sa...

Var hos mormor i Henån. Hemsk dag ju!

Knaada sa...

Jag hade precis börjat plugga i Brisbane, satt på sängkanten med handduken virad runt håret, såg nyheterna och hela Australiens snack om ett tredje världskrig. Obehagligt, var det så att det skulle bli krig var jag nog mest sugen på att vara hemma i Sverige med familjen.

Tänkte bara sa...

Bodde i Japan, Yokohama och hade CNN på för det mesta. Fattade inte riktigt, trodde att det var en film först. Det var läskigt eftersom det finns amerikanska baser i Yokohama och stridsplanen började köra kors och tvärs över huvudet på oss. Med två barn kvar hemma i Sverige kände jag mig väldigt, väldigt liten.

Fyra nyanser av rosa sa...

Jag var bostadslös och hade nyligen flyttat hem från just New York.. satt hos min kompis som var sjuk och drack te och tittade på allt...

Emma (Tri) sa...

Jag jobbade på ett bageri uppe vid Karlaplan. Vi var två i butiken den dagen, och det kom in en kund och berättade vad som hänt. Det lät såklart helt absurt, så vi satte på radion direkt och fick rapporten därifrån.

Västgötskan sa...

Jag satt i receptionen på mitt gamla jobb och surfade lite. Fattade inte att det var på riktigt först, när tidningarna publicerade bilderna..! :-O

Helena sa...

Satt på jobbet på Skeppsbron när en finsk kollega på besök kom in och berättade vad han hört.
Men vad många inte kommer ihåg (eller?) är att två år senare dog Anna Lindh på just denna dag...
Det minns jag också - hur jag satt i bilen med min 8 månaders bebis och hörde på radion ...