torsdag 21 maj 2009

Hej, hej!

Man ska inte ropa hej innan man är över ån, I know. Men - jag har lätt kommit halvvägs så om jag drunknar nu gör jag det glad. CSN pyntade ut mina extra bidragspengar på två röda, till midsommar är det Skatteverkets tur att bidra till min försörjning och nu har jag banne mig Försäkringskassan på kroken också.

Det verkar som om min föräldrapenning kan komma att baseras på lönen från tidningsförlaget. Jag hade ju väntat mig lägsta ersättningen och hade därmed inte tänkt ta ut några föräldradagar alls.

Två grejer bara innan jag skrattar vidare hela vägen till min lilla bidragsbank:
1. Känns inte ordet "föräldrapenning" väldigt förlegat?
2. Bidrag, Försäkringskassan, Skatteverket och CSN är ord som jag varken tror eller vill kommer bli vanligt förekommande på den här bloggen. Generellt vill jag ha så lite med staten att göra som det bara går.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jopps!

Daphne sa...

Då tar du väl inte emot några pengar från den så fruktade staten
heller?

Jag trodde pengarna typ föräldrarpenning o dyl kom från oss alla som gemensamt betalat in till en gemensam försäkring, som vi i solidaritet delar med varandra när behovet finns!?
Men jag är väl hopplöst ute....;)

Tove Kungsholmen sa...

Daphne
Pengarna ja, men kontakten går ju via staten, det kan man inte komma ifrån!