lördag 14 mars 2009

Krossa mytbildningen kring amning

Har skrivit om det förut men tar det igen, ämnet återkommer hela tiden i min utbildning. Jag helammade Lovisa i 2,5 månader. Hade gärna fortsatt men kan i efterhand se stora fördelar med att det blev som det blev. Den största var att Kalle fick en viktigare roll och att vi dessutom kunde dela på nätterna. Även far- och morföräldrar kunde nu vara ensamma med Lovisa längre perioder vilket gagnade alla. Tämligen omgående började hon sova hela nätterna till sina föräldrars stora belåtenhet.

Lovisa är bland de friskaste på dagis och än så länge ser vi inga spår av vare sig allergier, astma, övervikt eller diabetes men det kan naturligtvis komma. Själv är jag förresten helammad i sex mån och är både allergisk och just nu aningen överviktig.

På Allt om barn finns massor av info om amning men det är inte lätt att bestämma sig för vem man ska tro på. Här uttalar sig tre experter som ger olika svar på i princip alla frågor. Här däremot så står precis det som jag alltid har tänkt, att skillnaderna på individnivå är oerhört små. Allt annat är snicksnack och myter.

Här handlar det om amningshetsen på BB, något som är signifikant för svenska sjukhus. Det är just den amningshetsen som ger oss världens högsta amningsrate på BB. Alla ska amma, till vilket pris som helst. Redan när barnet är en månad har Norge sprungit om oss i antal ammade barn. Här finns något så ovanligt som riktigt bra tips till dig som inte vill amma.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha! Överviktig?! Nej, det är du inte.

Tove Kungsholmen sa...

Karin
Bara liiite!

Kolla senaste inlägget - det är du som är lunchäterskan!

annelie sa...

Fanken vad de hetsade på Danderyd nu när Svea föddes, triljoner frågor och råd för amning. Och tjat!
På SöS var det mera "hade du tänkt att amma?, jaha ok så här gör man" och sen var det inte mer med det.
Jag avskyr att det är sån hysteri, låt folk göra som de vill.

Kajsa sa...

Jag hade fruktansvärd tur och fick världens support när jag ville sluta amma Sally efter bara två veckor. Fick tabletter för att avbryta mjölkproduktionen och allt, men jag har förstått på många att det verkligen inte alltid är så.

Anonym sa...

Varför pumpar ni inte? Då kan ert barn få den sortens näring som är bäst för det (bröstmjölk) och ni får sova på nätterna. Det är skitenkelt, tio minuter om dagen. Eller mer, om man pumpar på jobbet också. Jag känner många mammor som jobbar heltid och ändå gett bröstmjölk i ett år. Men det är klart, de är extremt engagerade mammor.

Anonym sa...

Inte konstigt att denna amning ger så många nyblivna mammor ångest på riktigt hög nivå då det är enorm press från omgivningen.