tisdag 24 mars 2009

Förlossning som förlossning

Jag ser ofta vaginal förlossning kallas "vanlig förlossning" eller ännu värre "riktig förlossning". Vad var min förlossning då? En ovanlig förlossning? Eller en låtsasförlossning kanske? Tycker det är så jävla nedlåtande att uttrycka sig i termer som får det att låta som att en vaginal förlossning är det riktiga sättet att föda.

Att vilja föda med snitt är en ståndpunkt man ständigt får försvara, det har jag förlikat mig med men jag kommer aldrig att förlika mig med att min förlossning på något sätt inte räknas.

3 kommentarer:

Malinka sa...

Har du varit inne på FL och läst? Tsk tsk.

Av en hög FL-förståsigpåare fick jag veta att jag – som gjort ett katastrof- och ett akutsnitt – inte fött barn utan fått dem.

Föder barn gör man nämligen bara om man pressar ut dem ur "kussimurran".

På den direkta frågan varför det var så viktigt för dem att snittade inte föder barn, fick jag ett svar av typen: "Vadå viktigt, vad menar du? Det spelar väl ingen roll för mig? Jag menar bara att man inte föder barn om man gör snitt."

(Fast det var nog inte så välstavat i original.)

Tove Kungsholmen sa...

Malinka
Klockrent! Visst har jag huvudsakligen fått inspirationen till inlägget från FL. Har tyvärr även hört barnmorskor referera till vaginala förlossningar som "vanliga". Tyvärr. Huvudet på spiken angående att man har fått, inte fött barn. Det har jag också sett på FL.

Stavning brukar inte vara FL-bruttornas starka sida nej. :D

Anonym sa...

Ha ha ha... Jag blir ju mörk rädd ibland alltså! Vad då inte fött barn? Du har väl fött barn lika mycket som jag gjort!! Det är väl bara fantastiskt att det finns snitt för dom som inte kan eller vill föda vaginalt! Undra om dom skulle ändra inställning om dom var tvungna att gå igenom ett snitt!