måndag 9 mars 2009

90-talet knäckte

Tolka rubriken som du vill men läs texten med en gnutta ironi.


Här fikas/suras det vid pressbyrån på Kungsholmstorg, tror det var min sena ankomst som skapade de sura minerna hos två av fikerskorna. I dagsläget umgås jag endast med nr. 3.

Någon jag känner hade taggats på Facebook av 90-talsdj'n Eddy Cabrera. Detta gjorde att jag kunde kika på hela albumet som Cabrera döpt till "En salig blandning bilder 1996-2000". Det blev lite av en tonårsresumé för mig. Cabrera är nog fem år äldre än jag men jag kände igen ett flertal människor. Nån blev dokusåpakändis, nån blev gangster, nån blev kändisfrisör, en kille var en kompis storebror, nån var från Dalarö, nån från Rålis och så fortsatte det.

Minns plötsligt alla helger i högstadiet och gymnasiet som om de var igår. Hur vi klädde upp oss för att få ett bord på Marché. De flesta där var äldre, balla och det var en spännande blandning av innerstadsbrudar och förortsgrabbar. Vi snackar fredag- och lördagkvällar. Spänning och förväntan i luften. Fullsatt, dov belysning, parfymdoft och tobaksrök så tjock att man knappt såg igenom den.

Det här var ställena som gällde om du var under 18 i mitten av 90-talet och bodde i Stockholms innerstad:

Marché, Norrlandgatan vid PK-huset - hetast i stan, blandad publik
Bäckahästen, Mäster Samuelsgatan - vid gamla Filmstaden, blandad publik
Kungstornet, Kungsgatan - svennepublik från olika delar av stan, noll invandrare
Madeleine, Mäster Samuelsgatan (?) vid Birger Jarlsgatan - bara Östermalmsbrudar
Albert, Birger Jarlsgatan - också hetast i stan men enbart för överklasskids, här serverades öl och kvällens outfit var uteslutande från Filippa K
Birger, Birger Jarlsgatan - wannabe Albert i kvarteret bredvid originalet, här satt de som varken fick plats eller platsade på Albert



1995, fick vi inte plats eller platsade vi inte på Albert den kvällen?


Marché 1995, exempel på innerstadsbruttor och förortsgrabbar. Jag t.v, mannen i bombarjackan hette Shahe


Kungstornet 1996, min Östtyska kärlek Torsten var på besök. Avståndet på bilden var nog ingenting emot de övriga avstånden oss emellan.


Här har det blivit 1997, uteserveringar och gigantiska mobiltelefoner har gjort sitt intåg i Stockholm

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, underbart! Vi känner inte varann men jag känner igen mig. Växte iförsig upp på Lidingö men hängde på fler av de ställena du skriver om. Tack för ett gott skratt och kul minnen!

/Sophia

Anonym sa...

Stämmer att jag behöver godkänna kommentarerna innan de syns, kom just hem så jag har inte hunnit göra det tidigare :)

Jag drabbades år 2000 av lungemboli (proppar i lungorna) pga p-piller, och det är det jag får gå och ta prover för, för att veta hur många tabletter per dag jag ska ta.
Ha en jättebra dag! :)

Kaos-Anna sa...

Fy fan vilket skönt inlägg!
Jag minns allt det där.
Var på samma ställen.
Å vilka minnen.
Jag saknar det...

Tove Kungsholmen sa...

Sophia
Kul att du kommer ihåg!

Carolina
Visste det eg var bara grymt trög! :D

Fru Kaos
Tack, la ner lite jobb på det så det värmer! Kul att du också minns ställena.