tisdag 17 februari 2009

Mitt liv som en rå fisk


Från Sushi Saké på S:t Eriksgatan

Jag är säker nu. I mitt nästa liv kommer jag att födas som en sushibit. Eller flera. Undrar hur många kilo sushi jag ätit sen den ödesdigra dagen i Florida 1992? Var 12 år och vågade bara beställa en enda bit. Sen den dagen är mitt liv ett litet sushihelvete. Jag erkänner mitt beroende fullt ut. Det uppehåller min tankeverksamhet, ruinerar mig och gör mig säkert tjock. Ändå älskar jag det. Mitt sushiliv. Jag borde bara äta sashimi. Slippa bli tjockare och tjockare av det klibbiga riset. Jag har utvecklat en metod, se nedan.

Letar nytt sushihak på Holmen iom att Roppan tappat stinget. Prövar mig just nu fram på rutten mellan skolan och hemmet så Vasastan halkar med på ett bananskal. Idag prövar jag Sushi Saké vid S:t Eriksbron. Det gör jag troligen inte om. Nagoya sushi på andra sidan bron nästa.

Mitt alldeles egna recept på budgetsashimi:
En rå laxkotlett
En avocado
Soya
Ett ark sjögräs
Wasabi för den som gillar det (I don't)

Klipp ner laxen i småbitar i en skål. Gröp ur avocadon med sked, plutta ner i samma skål. Riv ner sjögräset över det hela. Skvätt på soya. Moja ner wasabi om du vill. Ät!

Tillagningstid: under minuten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är för söt! Kommer inte prova men bra om du gillar det.

annalin sa...

Vadå, Roppongi har väl inte tappat stinget?!

Du får leta nytt på Sushikartan förresten.