torsdag 13 november 2008

Ska inte ni skaffa ett barn till?


Mats Strandberg skriver idag på Aftonbladet om frågan som ingen borde ställa. Den om "ni inte ska skaffa barn snart". De flesta som har ett uns av finkänslighet i kroppen frågar inte så men förvånansvärt många saknar den finkänsligheten. Anledningarna till att man avstår från att skaffa barn kan vara många och ytterligheten är ju att man vill men inte kan. Att det är en stor tragedi för de drabbade är inte svårt att förstå.

Visst har Strandberg en poäng med sitt inlägg men det är ju definitivt inget nytt. För att bidra med något som känns lite fräschare så undrar jag hur det kommer sig att bara för att man har ett barn så är det helt okej att fråga när nummer två kommer? Varför ens utgå från att vi vill ha en nummer två?

Jag var så ung när jag fick Lovisa att jag aldrig hade fått frågan om huruvida vi inte skulle skaffa barn snart. I fallet om en nummer två så har ålder och livssituation ingen som helst betydelse. Alla frågar - granne, tant på buss, mamma i lekpark, fröken på dagis, annan granne, släktingar och vänner. Jag blir galen. Jag lovar att om jag någonsin blir gravid igen så är ni de första att få veta - allihopa. Okej?

Fotograf: Karin
Tävling: Gissa varför jag har valt just den bilden?
Jag bjuder vinnaren på glass.

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Svaret är ju helt enkelt så att du gillade och vill visa upp när dina brön var några storlekar större.;)

Anonym sa...

Jag tror att du vill visa din biceps!
Jag känner igen mig i ovanstående.
Typ en person som frågade om nr 1, och hur många som helst som frågat om en tvåa...

Tove Kungsholmen sa...

Kajsa har rätt!

Cec, då vet du vad jag menar. Det är så j-a märkligt...

Kajsa sa...

Glass till mig alltså! :)