måndag 6 augusti 2007

Indiekungen?


Fan vad jag gillar Orup. Jag vet att det är lite töntigt men jag gillar honom nästan ännu mer bara därför. Andra mer eller mindre pinsamma artister som jag gillar är Mauro Scocco och Patrik Isaksson för såväl musiken som de briljanta och tidvis skönt patetiska texterna. E-type gillar jag för håret och för att han inte kan sjunga. Dessutom blir jag alltid på grymt bra partyhumör av Back in the loop och gänget.

Bon Jovi är väl lite skämmig och avdankad numera? Han är iaf snygg som få och Bed of roses ska jag inte skriva vad jag tycker om för det blir inte rumsrent. Även Guns n' roses har haft sina ljusa stunder, t.ex. under de tre första låtarna på Use your illusion II. Axl Rose är dock pinsam på riktigt nuförtiden, snacka om avdankad.

Bäst av de bästa är Orup, vad han än får ur sig för ljud så står jag troget vid hans sida. Från "Orup" 1987 till "Faktiskt" 2006, det är lika bra jämt. Att han plockar extrapoäng genom att sjunga om världens hittills bästa gata på "Indiedrottningen" känns nästan bara självklart.

Ingen annan skulle komma undan med Magaluf, Teddy eller Mercedes Benz. Ingen annan glömmer sina egna texter vid livespelningar så ofta som han. Ingen annan har lika skön falsett som hans i "Regn hos mig". Men vad handlar låten "Sibyllan" handlar om egentligen - grillkiosker, kvinnor eller båda delarna?

(I september ska vi äntligen gå på "Lena +Orup", grymt!)

Bild från www.orup.com som för övrigt är en bra sida

Inga kommentarer: